Az Apple ikonikus, megrágott alma védjegye a világ egyik legtöbbek által felismert logója. Nem véletlen, hiszen a vállalat teljesen befészkelte magát mindennapjainkba, még az is tudja, hogy az a bizonyos logó az Apple-é, aki amúgy nem használ almás terméket. De hogyan született ez a védjegy és miért megrágott alma?
Az Apple Inc. első logója 1976-ban, a cég megalapításakor készült, mai formáját azonban csak 1998-ban nyerte el. Az első Apple logót az a Roland Wayne tervezte, akit sokan a mai napig a vállalat harmadik társ-alapítójaként emlegetnek.
Az első elképzelés meglehetősen bonyolult: Isaac Newton-t ábrázolja, aki egy fa alatt ül, amelyről éppen egy alma készül a fejére esni. Ez a kép eddig ismert szerintem mindenki számára, ez az a történelmi pillanat, melytől fogva a newtoni fizikáról beszélünk.
A logó mellé a következő idézetet választották:
“Newton… A Mind Forever Voyaging Through Strange Seas of Thought … Alone.”
“Newton… Egy elme, mely örökké a gondolatok különös tengerén utazik … Egyedül.”
Az alma, mint márkanév a hiedelmek szerint onnan született, hogy az alapítók éppen egy almáskertben dolgoztak a cég szimbólumán történő agyaláskor.
A vállalat grafikus védjegyeként ez a bonyolult ábra csupán egy évig szolgált, ekkor érkezett Rob Janoff grafikus egy kicsit egyszerűbb és modernebb megoldással. A harapás Janoff elmondása szerint azért került bele a képbe, mert így egyértelműen megkülönböztetővé vált a gyümölcs a hasonlóaktól, mint például egy paradicsomtól.
Mások szerint egy szóviccről van szó, hiszen a harapás angolul bite, míg az adatmennyiség számítástechnikában is használt alapegysége byte. Más felvetés szerint a megharapott alma a számítástechnika atyjának tartott Alan Turing matematikus előtti tisztelgés, aki ciánnal megmérgezett almával követett el öngyilkosságot.
A szivárvány színezés állítólag Jobs ötlete volt, aki ezzel szerette volna emberközelibbé tenni és láttatni a vállalatot, valamint népszerűsíteni az általuk kínált monitorok jobb színfelbontását. Ezzel szemben Janoff állítása szerint semmi logika nem volt a színek kiválasztásában, véletlenszerűen történt. Itt visszaköszön a Turing elmélet is, vannak akik a matematikust vélik látni a logóban, azok szerint a szivárvány színei az ő homoszexualitására utalnak.
Jean-Louis Gassée, az Apple korábbi igazgatója szerint a logó a “bujaság, tudás, remény és anarchia” együttesét szimbolizálja.
Ez az embléma 22 évig, 1998-ig jellemezte a vállalatot.
Ezután következett egy kis modernizáció, az új embléma monokróm felületet kapott a korábbiak helyett.
Ez egyesek szerint nem csupán a változó világ miatt volt elvárás, hanem azért is, mert az Apple termékek egyre elitebbé váltak és a komoly cégeknél használt eszközökön elég viccesen mutatott volna ez a már szinte gyerekes, színes kis embléma. Színek tekintetében számos variánssal találkozhatunk, de az eredeti alak semmit sem változott.